Polish (Poland)

Nowe technologie

VR

Mobilny

Swift

Vision Pro i zmiana paradygmatu interfejsu użytkownika – czy musimy zaprojektować wszystko od nowa?

Szymon Wnuk

16 kwi 2025

Apple Vision Pro

Nowe technologie

VR

Mobilny

Swift

Vision Pro i zmiana paradygmatu interfejsu użytkownika – czy musimy zaprojektować wszystko od nowa?

Szymon Wnuk

16 kwi 2025

Apple Vision Pro

Nowe technologie

VR

Mobilny

Swift

Vision Pro i zmiana paradygmatu interfejsu użytkownika – czy musimy zaprojektować wszystko od nowa?

Szymon Wnuk

16 kwi 2025

Apple Vision Pro

Spis treści

Spis treści

Spis treści

Title
Title
Title
Title

Wydanie Apple Vision Pro zainicjowało falę rozmów o przyszłości interfejsów użytkownika. Dzięki VisionOS i jego zdolnościom do obliczeń przestrzennych, wkraczamy w erę, w której ekrany nie są już płaskie—i to zmienia wszystko.

Pożegnanie z Płaskim Designem?

Tradycyjny design UI zawsze był ograniczony przez ograniczenia ekranów 2D—telefonów, tabletów i monitorów. Ale Vision Pro wprowadza interfejsy 3D, gesty, śledzenie wzroku i głębię przestrzenną. To nie jest tylko iteracja—to transformacja.

Projektanci muszą teraz myśleć o:

  • Głębi i warstwowaniu w przestrzeni 3D

  • Naturalnych interakcjach opartych na gestach

  • Strefach skupienia zamiast elementów klikalnych

  • Kontekście środowiskowym i oświetleniu

Przemyślenie Podróży Użytkownika

W interfejsie przestrzennym przycisk to już nie tylko coś, co dotykasz—to coś, po co sięgasz. Okna modalne, menu nawigacyjne, a nawet prezentacja treści muszą być na nowo wyobrażone, aby pasowały do świata, w którym interfejs otacza użytkownika.

Projektanci muszą zapytać:

  • Jak użytkownicy odkrywają i interagują z unoszącymi się interfejsami?

  • Jak układ przestrzenny wpływa na obciążenie poznawcze?

  • Jakie wzorce UI najlepiej sprawdzają się w immersyjnym przestrzeni 360°?

Nowe Zasady Projektowania dla VisionOS

Apple wprowadziło swoje Wytyczne dotyczące Interfejsu Użytkownika dla VisionOS, które podkreślają:

  • Imersję ponad przerywaniem – unikaj przerywania obecności użytkownika

  • Przestrzenne kotwice – umieszczaj elementy naturalnie w polu widzenia użytkownika

  • Komfort i jasność – utrzymuj interakcje lekkie i intuicyjne

Oznacza to porzucenie gęstych elementów UI i przyjęcie minimalistycznych, świadomych kontekstu interakcji, które wydają się natywne dla rzeczywistego środowiska użytkownika.

Czy Zaczynamy od Zera?

Nie do końca—ale musimy wyzbyć się starych nawyków. Chociaż niektóre zasady projektowe jak hierarchia, kontrast i typografia wciąż obowiązują, muszą być dopasowane do myślenia przestrzennego. W wielu aspektach, to jest podobne do wczesnych dni projektowania mobilnego—tylko z dodaną inną wymiarem.

Przyszłość jest Multimodalna

To, co uczy nas Vision Pro, to że interfejsy UI nie będą już skoncentrowane na ekranie. Interfejsy będą łączyć głos, gesty, spojrzenia i ruch. Projektowanie dla tego wymaga współpracy między programistami, projektantami i ekspertami od ruchu, aby stworzyć doświadczenia, które są zarówno intuicyjne, jak i futurystyczne.

Podsumowanie

Wzrost Vision Pro i przestrzennego UI to nie tylko nowe urządzenie—jest to nowy paradygmat projektowania. Ci, którzy dostosują się wcześnie, będą prowadzić następną generację immersyjnych doświadczeń. I tak, w wielu aspektach, będziemy musieli zaprojektować wszystko od podstaw—ale z tym idzie wielka szansa.

#VisionPro #VisionOS #SpatialUI #UIDesign #UX2025 #AppleDesign #FutureOfUX #ImmersiveTech

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.