Polish (Poland)

AR

Android

Swift

Mobilny

Najlepsze praktyki UI/UX w aplikacjach AR – Czego Apple ci nie nauczy

Szymon Wnuk

17 kwi 2025

Rzeczywistość rozszerzona

AR

Android

Swift

Mobilny

Najlepsze praktyki UI/UX w aplikacjach AR – Czego Apple ci nie nauczy

Szymon Wnuk

17 kwi 2025

Rzeczywistość rozszerzona

AR

Android

Swift

Mobilny

Najlepsze praktyki UI/UX w aplikacjach AR – Czego Apple ci nie nauczy

Szymon Wnuk

17 kwi 2025

Rzeczywistość rozszerzona

Spis treści

Spis treści

Spis treści

Title
Title
Title
Title

Apple's Vision Pro i wzrost aplikacji AR otworzyły zupełnie nowy świat interakcji. Jednak chociaż Wytyczne Interfejsu Użytkownika dla VisionOS to solidny punkt wyjścia, nie obejmują wszystkiego. Projektowanie AR w rzeczywistości wiąże się z ukrytymi wyzwaniami — i niespodziewanymi spostrzeżeniami.

Projektowanie przestrzenne to nie tylko 3D

Oczywiście, przechodzimy od 2D do 3D, ale to nie tylko kwestia dodawania głębokości. Chodzi o projektowanie z myślą o ruchu użytkownika, zmienności środowiskowej i naturalnym postrzeganiu.

Co Apple nie nauczy cię:

  • Użytkownicy poruszają się nieprzewidywalnie – interfejsy muszą dostosowywać się dynamicznie

  • Oświetlenie w rzeczywistości wpływa na widoczność – kontrast i jasność wymagają testów

  • Głębokość jest względna – złe umiejscowienie może powodować dyskomfort lub zamieszanie

Zapomnij o sztywnych układach

W tradycyjnym UI wszystko ma swoje miejsce. W AR kontekst jest kluczowy. Twój interfejs może unosić się w salonie, być przypięty do ściany lub wisieć w powietrzu. Sztywne siatki już nie działają.

Najlepsze praktyki:

  • Projektuj z elastycznymi kotwicami i responsywnością w środowisku

  • Używaj bliskości użytkownika, aby prowadzić hierarchię informacji

  • Utrzymuj podstawowe działania w obrębie wygodnej strefy interakcji

Gesty mogą być niezręczne

Vision Pro promuje kontrolę opartą na gestach, ale nie zawsze są one intuicyjne — ani wygodne. Nadmierne korzystanie z gestów prowadzi do zmęczenia użytkownika, zamieszania i powolnych interakcji.

Co działa zamiast tego:

  • Priorytetuj śledzenie wzroku + proste dotknięcia nad skomplikowanymi ruchami rękami

  • Uczyń gesty opcjonalnymi — wspieraj spojrzenie lub głos tam, gdzie to możliwe

  • Dostarczaj natychmiastowe wizualne informacje zwrotne dla każdej interakcji

Wprowadzenie użytkowników jest kluczowe

Aplikacje AR są wciąż nowe. Użytkownicy nie wiedzą, czego się spodziewać, a zgadywanie, jak interagować, nie jest dobrą strategią UX.

Wskazówki dotyczące lepszego wprowadzenia:

  • Używaj wskazówek kontekstowych, a nie samouczków

  • Wprowadzaj jedną nową interakcję na raz

  • Nagradzaj odkrycia subtelnymi animacjami lub mikrointerakcjami

Unikaj wizualnego przeciążenia

W immersyjnych przestrzeniach więcej nie oznacza lepiej. Zbyt wiele unoszących się elementów lub efektów wizualnych może dezorientować i przytłaczać użytkownika.

Na czym skupić się zamiast tego:

  • Przyjmij minimalizm

  • Używaj przestrzeni celowo — pozwól środowisku oddychać

  • Upewnij się, że wszystkie elementy UI mają wyraźny cel

Wnioski

Projektowanie wspaniałych doświadczeń AR oznacza wyjście poza ramy zasad. Najlepsze przestrzenne UI nie tylko przestrzegają wytycznych Apple'a — one przewidują rzeczywiste ludzkie zachowania, wyzwania środowiskowe i ograniczenia poznawcze. Jeśli chcesz wyróżnić się w przestrzeni AR, skup się na przejrzystości, komforcie i elastyczności.

#ARdesign #SpatialUX #VisionProTips #UXDesign2025 #ARUX #ImmersiveUI #HumanCenteredDesign #VisionOS

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.