Apple's Vision Pro i wzrost aplikacji AR otworzyły zupełnie nowy świat interakcji. Jednak chociaż Wytyczne Interfejsu Użytkownika dla VisionOS to solidny punkt wyjścia, nie obejmują wszystkiego. Projektowanie AR w rzeczywistości wiąże się z ukrytymi wyzwaniami — i niespodziewanymi spostrzeżeniami.
Projektowanie przestrzenne to nie tylko 3D
Oczywiście, przechodzimy od 2D do 3D, ale to nie tylko kwestia dodawania głębokości. Chodzi o projektowanie z myślą o ruchu użytkownika, zmienności środowiskowej i naturalnym postrzeganiu.
Co Apple nie nauczy cię:
Użytkownicy poruszają się nieprzewidywalnie – interfejsy muszą dostosowywać się dynamicznie
Oświetlenie w rzeczywistości wpływa na widoczność – kontrast i jasność wymagają testów
Głębokość jest względna – złe umiejscowienie może powodować dyskomfort lub zamieszanie
Zapomnij o sztywnych układach
W tradycyjnym UI wszystko ma swoje miejsce. W AR kontekst jest kluczowy. Twój interfejs może unosić się w salonie, być przypięty do ściany lub wisieć w powietrzu. Sztywne siatki już nie działają.
Najlepsze praktyki:
Projektuj z elastycznymi kotwicami i responsywnością w środowisku
Używaj bliskości użytkownika, aby prowadzić hierarchię informacji
Utrzymuj podstawowe działania w obrębie wygodnej strefy interakcji
Gesty mogą być niezręczne
Vision Pro promuje kontrolę opartą na gestach, ale nie zawsze są one intuicyjne — ani wygodne. Nadmierne korzystanie z gestów prowadzi do zmęczenia użytkownika, zamieszania i powolnych interakcji.
Co działa zamiast tego:
Priorytetuj śledzenie wzroku + proste dotknięcia nad skomplikowanymi ruchami rękami
Uczyń gesty opcjonalnymi — wspieraj spojrzenie lub głos tam, gdzie to możliwe
Dostarczaj natychmiastowe wizualne informacje zwrotne dla każdej interakcji
Wprowadzenie użytkowników jest kluczowe
Aplikacje AR są wciąż nowe. Użytkownicy nie wiedzą, czego się spodziewać, a zgadywanie, jak interagować, nie jest dobrą strategią UX.
Wskazówki dotyczące lepszego wprowadzenia:
Używaj wskazówek kontekstowych, a nie samouczków
Wprowadzaj jedną nową interakcję na raz
Nagradzaj odkrycia subtelnymi animacjami lub mikrointerakcjami
Unikaj wizualnego przeciążenia
W immersyjnych przestrzeniach więcej nie oznacza lepiej. Zbyt wiele unoszących się elementów lub efektów wizualnych może dezorientować i przytłaczać użytkownika.
Na czym skupić się zamiast tego:
Przyjmij minimalizm
Używaj przestrzeni celowo — pozwól środowisku oddychać
Upewnij się, że wszystkie elementy UI mają wyraźny cel
Wnioski
Projektowanie wspaniałych doświadczeń AR oznacza wyjście poza ramy zasad. Najlepsze przestrzenne UI nie tylko przestrzegają wytycznych Apple'a — one przewidują rzeczywiste ludzkie zachowania, wyzwania środowiskowe i ograniczenia poznawcze. Jeśli chcesz wyróżnić się w przestrzeni AR, skup się na przejrzystości, komforcie i elastyczności.
#ARdesign #SpatialUX #VisionProTips #UXDesign2025 #ARUX #ImmersiveUI #HumanCenteredDesign #VisionOS