Polish (Poland)

Od przesunięć do gestów powietrznych – Przyszłość interakcji w świecie mobilnym

Szymon Wnuk

1 cze 2025

gesty, UX

Od przesunięć do gestów powietrznych – Przyszłość interakcji w świecie mobilnym

Szymon Wnuk

1 cze 2025

gesty, UX

Od przesunięć do gestów powietrznych – Przyszłość interakcji w świecie mobilnym

Szymon Wnuk

1 cze 2025

gesty, UX

Spis treści

Spis treści

Spis treści

Title
Title
Title
Title

1. Od dotyku do gestu: co się zmienia?

Tradycyjne przesuń, stuknij i szczypnij ustępują miejsca bardziej intuicyjnym, przestrzennym interakcjom.

  • VisionOS wprowadza śledzenie ruchu oczu i gesty ręczne jako podstawowe mechanizmy

  • API rozpoznawania gestów są teraz natywne w ekosystemach Apple i Android

  • Użytkownicy oczekują bardziej płynnej, immersyjnej kontroli bez konieczności dotykania ekranu

Bezdotykowe UX otwiera drzwi do zupełnie nowych kategorii aplikacji i kontekstów — pomyśl o gotowaniu, fitnessie lub opiece zdrowotnej.

2. Typy gestów powietrznych i ich implikacje UX

Zrozumienie, jak gesty są klasyfikowane, pomaga w projektowaniu intuicyjnych przepływów.

  • Statyczne pozy rąk – np. szczypnij, aby wybrać, otwarta dłoń, aby wstrzymać

  • Dynamiczne ruchy – przesuń w powietrzu, obrót, machnięcie

  • Celowanie oparte na spojrzeniu – skup się na elemencie, aby go podświetlić lub aktywować

Każdy typ wiąże się z różnymi wyzwaniami użyteczności — należy wziąć pod uwagę przypadkowy input, precyzję i zmęczenie.

3. Najlepsze przypadki użycia interakcji opartej na gestach

Nie każda aplikacja potrzebuje kontroli gestami – ale w odpowiednim kontekście może to zrewolucjonizować sytuację.

  • Aplikacje do zakupów AR – wypróbuj zanim kupisz, bez dotykania ekranu

  • Fitness i zdrowie – dostosuj rutyny lub śledź postępy w trakcie ćwiczeń

  • Wirtualna produktywność – kontroluj narzędzia w przestrzeni 3D bez fizycznego wkładu

Szukaj momentów, gdy dotyk jest niewygodny lub niemożliwy — UX gestów błyszczy tam.

4. Jak prototypować i testować UX gestów

Nie potrzebujesz pełnego zestawu słuchawkowego, aby zacząć projektować gesty.

  • Użyj platform takich jak Unity lub Reality Composer do prototypowania przestrzennego

  • Lustruj śledzenie rąk na komputerze stacjonarnym za pomocą kamery internetowej lub urządzenia LiDAR

  • Testuj interakcje w kontekście — weź pod uwagę oświetlenie, zmęczenie, responsywność

Twórz biblioteki gestów tak, jak projektowałbyś systemy — wielokrotnego użytku, spójne i jasno udokumentowane.

5. Powszechne pułapki i jak ich unikać

Gesty powietrzne nie są magią. Niewłaściwe użycie może frustrować użytkowników.

  • Unikaj polegania na gestach jako jedynym sposobie wprowadzania danych

  • Nie przeładowuj użytkowników zbyt wieloma typami gestów

  • Zapewnij feedback wizualny i haptyczny dla udanej detekcji

  • Zaoferuj alternatywne opcje dostępności (np. głos lub dotyk)

Projektuj z ograniczeniem na uwadze: mniej, mądrzejszych gestów pokonuje bardziej skomplikowane.

Podsumowanie i co przygotować

UX oparty na gestach przemieszcza się z eksperymentalnych w standardowe — szczególnie w ekosystemach zorientowanych na AR, takich jak VisionOS. Aby się przygotować:

  • Zacznij myśleć w przepływach 3D, a nie tylko na ekranach 2D

  • Naucz się projektowania ruchu i przestrzennych affordances

  • Testuj konteksty gestów w rzeczywistości wcześnie w procesie projektowania

Świat mobilny ewoluuje poza ekrany — a ci, którzy dostosują się najszybciej, zdefiniują, co będzie dalej.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.