Polish (Poland)

AR

VR

Mobilny

Swift

Jak Apple zmieniło UX w 3D - najlepsze praktyki projektowania Vision Pro i AR

Szymon Wnuk

27 maj 2025

Apple Vision Pro, AVP

AR

VR

Mobilny

Swift

Jak Apple zmieniło UX w 3D - najlepsze praktyki projektowania Vision Pro i AR

Szymon Wnuk

27 maj 2025

Apple Vision Pro, AVP

AR

VR

Mobilny

Swift

Jak Apple zmieniło UX w 3D - najlepsze praktyki projektowania Vision Pro i AR

Szymon Wnuk

27 maj 2025

Apple Vision Pro, AVP

Spis treści

Spis treści

Spis treści

Title
Title
Title
Title

Czym jest Vision Pro i dlaczego ma znaczenie dla UX?

Apple Vision Pro to zestaw słuchawkowy rzeczywistości rozszerzonej, który wykorzystuje zaawansowane obliczenia przestrzenne do nakładania aplikacji i treści na otoczenie użytkownika. W przeciwieństwie do aplikacji mobilnych ograniczonych do ekranów, aplikacje Vision Pro istnieją w przestrzeni 3D - co oznacza, że UX teraz zależy od spojrzenia, gestów dłoni i otaczającego świata fizycznego.

To wyzwanie dla projektantów, aby przemyśleli układ, nawigację i pętle informacji w zupełnie nowych wymiarach.

Kluczowe zmiany UX wprowadzone przez Vision Pro

  • Nawigacja oparta na spojrzeniu – Zamiast dotyku, użytkownicy używają ruchu oczu i subtelnych gestów do interakcji

  • Przestrzenna głębokość – Interfejsy są warstwowe w 3D, co wymaga projektowania w przestrzeni Z

  • Fokus i zanurzenie – Aplikacje mogą być w pełni immersyjne lub współistnieć w otoczeniu

  • Brak "ekranu głównego", który znamy – Multitasking jest dynamiczny i przestrzenny

  • Nowe oczekiwania dotyczące informacji zwrotnej – Wizualna, dźwiękowa, a nawet przestrzenna informacja zwrotna musi być naturalna

Tradycyjne paradygmaty projektowania mobilnego, takie jak menu hamburgerowe czy dolne paski nawigacyjne, po prostu się tutaj nie sprawdzają.

Najlepsze praktyki projektowania interfejsu AR (Apple-first)

  1. Projektuj w 3D, a nie w 2D
    Użyj narzędzi takich jak Reality Composer Pro lub Unity do prototypowania układów przestrzennych. Utrzymuj kluczowe elementy UI w odległości 1,5–2 metrów od użytkownika dla komfortu.

  2. Używaj znanych metafor przestrzennych
    Pływające panele, półki i interakcje oparte na obiektach więcej mówią niż próba "przeniesienia" ekranów 2D do 3D.

  3. Ukierunkuj uwagę za pomocą subtelnych ruchów i oświetlenia
    Użyj głębokości, cienia i paralaksy, aby wskazać fokus i hierarchię. Unikaj bałaganu i nadmiernej animacji.

  4. Optymalizuj pod kątem spojrzenia i gestów
    UI musi reagować natychmiast na śledzenie ruchu oczu i gesty ściskania. Cele dotykowe muszą mieć wygodny rozmiar (co najmniej 44pt w przestrzeni kątowej).

  5. Szanuj obecność użytkownika
    Nie blokuj widoku rzeczywistego ani nie zalewaj pola widzenia. Weź pod uwagę dostępność i komfort w różnych warunkach oświetleniowych i przestrzennych.

Scenariusze z życia wzięte: gdzie UX Vision Pro się wyróżnia

  • Produktywność: Aplikacje przestrzenne, które pozwalają użytkownikom układać dokumenty, okna przeglądarek i narzędzia wokół siebie, jak w dostosowanej przestrzeni roboczej.

  • Rozrywka: Pełne zanurzenie w filmach, grach i sportach - umieszczając użytkowników "wewnątrz" doświadczenia.

  • Służba zdrowia/Szkolenia: Wizualizacja skomplikowanych systemów lub symulacji w przestrzeni 3D z intuicyjnymi, naturalnymi interakcjami.

W każdym przypadku kluczem do dobrego UX w AR jest świadomość kontekstowa i minimalizacja tarcia.

Typowe pułapki i jak ich unikać

  • Przenoszenie płaskiego UI do 3D – Prowadzi do złej ergonomii i dezorientacji

  • Przeciążenie przestrzeni – Zbyt wiele elementów w polu widzenia powoduje zmęczenie

  • Ignorowanie ruchu użytkownika – Użytkownicy mogą siedzieć, stać, chodzić - projekt musi się dostosować

  • Nieprzestrzeganie zasad dostępności – Nie wszyscy mogą polegać tylko na gestach lub spojrzeniu

Zawsze testuj interfejsy przestrzenne z rzeczywistymi użytkownikami w różnych warunkach i oświetleniu.

Narzędzia projektowe i zasoby dla Apple spatial UX

  • Reality Composer Pro – Narzędzie Apple do projektowania visionOS

  • Unity + PolySpatial – Twórz immersyjne aplikacje z możliwością korzystania z Vision Pro

  • Wytyczne dotyczące interfejsu użytkownika (HIG) dla visionOS – Niezbędna lektura

  • TestFlight dla Vision Pro – Do testowania użytkowników i podglądów aplikacji

  • Narzędzia audio przestrzennego – Użyj API Apple, aby zwiększyć obecność i informację zwrotną

Te narzędzia pomagają wypełnić lukę między koncepcją a użytecznością w rzeczywistości.

Podsumowanie i co dalej

Vision Pro firmy Apple to nie tylko kolejna platforma - wprowadza nowy paradygmat dla UX. Myślenie przestrzenne, naturalna interakcja i projektowanie środowiska teraz zdefiniują, jak tworzymy cyfrowe doświadczenia.

Projektanci, którzy rozpoczną naukę tych zasad dzisiaj, będą na przodzie, gdy obliczenia przestrzenne staną się powszechne. Zacznij od przystosowania jednego z Twoich istniejących pomysłów na aplikację do 3D - a następnie rozwijaj dalej.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.