Dlaczego UX Vision Pro jest zasadniczo inny
Aplikacje Vision Pro działają w przestrzeni, a nie na ekranach. To zmienia sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję, nawigują i interpretują informacje. UX na VisionOS nie jest ograniczone do prostokątów – jest zbudowane wokół obecności, spojrzenia, ruchu i głębi.
Co się zmienia:
Interfejsy unoszą się w pomieszczeniu, a nie w ramce
Spoglądanie zastępuje kliknięcia jako główny sposób interakcji
Dotyk staje się gestem i świadomością przestrzenną
Użytkownicy mogą odwrócić wzrok – lub odejść – w każdej chwili
Projektowanie musi teraz uwzględniać uwagę, a nie tylko interakcję.
Kluczowe zasady projektowania interfejsów przestrzennych
Głębia jest warstwą projektowania
Nie wystarczy umieścić UI z lewej lub prawej – umieszczasz je w przód lub w tył. Wykorzystaj głębię do grupowania, akcentowania lub minimalizowania.Interakcja z pierwszeństwem spojrzenia
Użytkownicy inicjują działania za pomocą oczu. Upewnij się, że główne elementy UI są umieszczone w naturalnym polu widzenia (15–30° do przodu).Kontekstowe powierzchnie
Powierzchnie UI mogą być przypięte do rzeczywistych lokalizacji lub podążać za użytkownikiem. Wybierz w zależności od rodzaju zadania – statyczne UI do skupienia, dynamiczne UI do prowadzenia.Skupienie bez tarcia
Unikaj wymagania zbyt dużego wysiłku – użytkownicy nie powinni musieć sięgać daleko ani się zbytnio poruszać. Najlepsze interfejsy przestrzenne są naturalne i wymagają niewielkiego wysiłku.Ambient feedback
Przestrzenny dźwięk, zmiany światła i mikro-interakcje pomagają prowadzić uwagę użytkownika bez polegania na widocznym UI.
Nowe wzorce w aplikacjach Vision Pro
Pływające menu podążające za spojrzeniem – zamiast sztywnych pasków nawigacyjnych
Obiekty 3D z akcji dostępnymi do działania – przyciski to teraz formy i tekstury
Przestrzenne przepływy zadań – użytkownik wykonuje działania, poruszając się w sekwencji w fizycznej przestrzeni
Wielowarstwowe UI – widoczne aplikacje w tle (np. muzyka, czat) podczas interakcji z narzędziami w pierwszym planie
Te wzorce odzwierciedlają przesunięcie od paneli kontrolnych do warstw doświadczenia.
Jak zaprojektować intuicyjną interakcję 3D
Używaj animacji do komunikacji głębi i reakcji
Subtelny ruch daje przestrzenny feedback i pomaga w orientacji.Współpraca z ergonomicznymi strefami
Utrzymuj główne UI w zasięgu komfortowego zasięgu rąk i pola widzenia.Ograniczanie bałaganu w pływającym UI
Używaj przestrzeni w celowy sposób. Unikaj zagracania środowiska użytkownika niepotrzebnymi elementami.Prototypuj w prawdziwych narzędziach 3D
Użyj Reality Composer Pro, Unity lub Figma-do-VisionOS do wizualizacji, jak UI zachowuje się w przestrzennych ustawieniach.
Błędy do unikania w UX Vision Pro
Traktowanie go jak pływającej aplikacji iPad
Umieszczanie krytycznych działań poza strefami spojrzenia lub zasięgiem
Przesadne animowanie lub używanie wizualnych sztuczek, które rozpraszają uwagę
Zapominanie o zachowaniu awaryjnym (np. co się dzieje, gdy użytkownik odwraca się?)
Projektowanie dla Vision Pro nie polega na imponowaniu – chodzi o przynależność do środowiska użytkownika.
Podsumowanie
Przestrzenne UX w 2025 roku wymaga zmiany sposobu myślenia. Dzięki Vision Pro projektowanie interfejsu nie jest już ograniczone do prostokątów i stref dotykowych. Chodzi o interakcję w przestrzeni, z nowymi zasadami dotyczącymi głębi, ruchu i uwagi. Udane aplikacje VisionOS są ciche, intuicyjne i zorientowane na człowieka – ponieważ w obliczu obliczeń przestrzennych obecność jest nowym interfejsem.