Polish (Poland)

Nowe technologie

AR

Mobilny

Onboarding AR – Jak wprowadzić użytkowników w świat rzeczywistości rozszerzonej?

Szymon Wnuk

9 kwi 2025

Aplikacja mobilna AR

Nowe technologie

AR

Mobilny

Onboarding AR – Jak wprowadzić użytkowników w świat rzeczywistości rozszerzonej?

Szymon Wnuk

9 kwi 2025

Aplikacja mobilna AR

Nowe technologie

AR

Mobilny

Onboarding AR – Jak wprowadzić użytkowników w świat rzeczywistości rozszerzonej?

Szymon Wnuk

9 kwi 2025

Aplikacja mobilna AR

Spis treści

Spis treści

Spis treści

Title
Title
Title
Title

W miarę jak rzeczywistość rozszerzona rozwija się w różnych branżach — od handlu detalicznego i fitnessu po edukację i przedsiębiorstwa — pojawia się jedno kluczowe pytanie:
Jak wprowadzić użytkowników w doświadczenia AR w sposób, który wydaje się intuicyjny, a nie przytłaczający?

Tradycyjne wzorce wprowadzania nie sprawdzają się w immersyjnych środowiskach. AR wymaga innego podejścia do edukacji użytkowników, łącząc spatial UX, szkolenie gestów oraz kontextualne informacje zwrotne.

Oto jak zaprojektować procesy wprowadzania, które naprawdę umożliwiają użytkownikom korzystanie z przestrzeni rozszerzonej.

1. Zacznij prosto – zredukuj obciążenie poznawcze

Użytkownicy po raz pierwszy mogą być nieznajomi z gestami, śledzeniem czy interakcjami 3D. Celem jest minimalizacja złożoności w pierwszych chwilach. Unikaj przytłaczających nakładek i zaczynaj od jednej akcji na raz — na przykład skanowania otoczenia lub dotykania unoszącego się elementu interfejsu.

2. Używaj interaktywnych samouczków, a nie statycznych wskazówek

Zamiast płaskich instrukcji interfejsu, używaj immersyjnych przewodników, które prowadzą użytkowników przez akcje w przestrzeni AR. Podkreślaj gesty, daj informacje zwrotne w czasie rzeczywistym i świętuj sukces (np. „Świetna robota przy umieszczaniu pierwszego obiektu!”).

3. Buduj zaufanie dzięki informacjom zwrotnym i sygnałom bezpieczeństwa

AR może zacierać granicę między rzeczywistością a cyfrowym światem. Dobre wprowadzenie wzmacnia poczucie kontroli i bezpieczeństwa użytkownika. Używaj wizualnych punktów odniesienia, wskaźników śledzenia w prawdziwym świecie i granic, aby pomóc im czuć się ugruntowanymi i pewnymi w swoim otoczeniu.

4. Ucząc przez działanie – przyjmij uczenie się przez doświadczenie

Wprowadzenie do AR działa najlepiej, gdy jest praktyczne. Zachęcaj użytkowników do natychmiastowej interakcji zamiast biernego obserwowania. Na przykład: „Rozejrzyj się, aż zobaczysz świecącą kulę — teraz dotknij, aby interagować.”

5. Dostosuj wprowadzenie do kontekstu i poziomu umiejętności

Personalizuj doświadczenie w zależności od urządzenia (smartfon vs headset), zachowania użytkownika czy kategorii aplikacji. W aplikacjach edukacyjnych oferuj warstwowe wprowadzenie, w którym użytkownicy mogą stopniowo zagłębiać się w funkcje w miarę jak postępują.

Podsumowanie

Wprowadzenie w AR nie polega tylko na wyjaśnieniu kontroli — chodzi o budowanie komfortu, pewności siebie i ciekawości. Dobrze zaprojektowane doświadczenie wprowadzające w AR zasypuje różnicę między nowością a użytecznością, przygotowując grunt pod długoterminowe zaangażowanie.

Bez względu na to, czy tworzysz narzędzie do nauki AR, asystenta zakupów czy aplikację fitness, zaczynaj od prowadzenia użytkowników z jasnością, empatią i interakcją.
Bo przyszłość UX jest przestrzenna — a wprowadzenie to miejsce, w którym się zaczyna.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.

Bądź na topie
w swojej branży

© 2025 Bereyziat Development,
Wszelkie prawa zastrzeżone.